Sunday, July 5, 2009

Politist, Adjectiv = FILM!

Am fost deunazi la cinema si am vazut cel mai recent film al lui Corneliu Porumboiu. Este vorba de “Politist, Adjectiv”. Am mers la cinema cu asteptari mari si cu inima stransa...mi se intampla la fel de fiecare data. Cu inima stransa de frica sa nu plec dezamagit.

Dar nu a fost asa. Filmul poate ca este un pic prea lung, dar marturisesc ca nu m-a plictisit niciun moment. Era necesar sa fie asa...sa ne introduca in atmosfera specifica munii de politist a personajului principal interpretat (bine, ca de obicei) de Dragos Bucur.

Firul asa zis epic al acestui film este doar un pretext...dialogurile sunt, de fapt, cheia filmului. Sunt savuroase si extrem de sofisticate pentru niste oameni totusi banali. Tocmai aici intervine maiestria lui Porumboiu (regizor si scenarist). La fel ca si in “A fost sau nu a fost”, filmul este despre oameni normali, dintr-un mic oras de provincie din Romania (Vaslui), in care nu prea se intampla nimic iar Politia locala nu se poate ocupa decat cu lucruri mici.

Nu am de gand sa va povestesc actiunea filmului si cu atat mai putin dialogurile extraordinare dintre personaje. As vrea numai sa va fac sa va imaginati urmatoarea scena: actiunea se petrece in biroul Comandantului sectiei de Politie (intepretat exceptional de Vlad Ivanov), iar in cadru sunt 3 personaje: Comandantul, politistul tanar (Dragos Bucur) care inca mai crede ca are constiinta si politistul in varsta depasit de evenimentele din jurul sau.

Dupa ce Politistul tanar ii expune Comandantului cazul la care lucra, acesta din urma ii solicita incheierea rapida a cazului printr-un flagrant. Numai ca Politistul tanar se opune tocmai la imboldul contiintei proprii. Urmeaza momente superbe in care Comandantul il pune pe tanar sa caute, sa citeasca din DEX si sa inteleaga sensul unor cuvinte precum: Constiinta, Lege, Morala intr-o inlantuire perfect logica. Politistul tanar este bulversat de definitiile gasite si mai ales de rationamentele Comandantului care isi incheie apoteotic demonstratia minutioasa spunand (atentie!):
- Comandantul: Voi stiti cum se numeste ce am facut eu cu voi acum?
- Cei doi: Nu dom’ Comandant. Cum se numeste ?
- Comandantul: Se numeste Maieutica, ma!

...si toate aceste discutii aveau loc intr-o sectie de Politie din Vaslui... -:)))

Va las sa descoperiti singuri restul dialogurilor si ideilor transmise. Mergeti la cinema sa vedeti “Politist, Adjectiv”. Merita!!

2 comments:

  1. duminica, pe tvr cultural a fost un interviu cu Porumboiu. Cita modestie! Cita naturalete!Cum mai rosea el..sincer, pe Porumboiu mi-l imaginam altfel, vorbind altfel..si cind colo...

    ReplyDelete
  2. :))) Eu l-am mai vazut in cateva interviuri. E asa cum l-ai descris tu. Se pare ca are simtul modestiei f dezvoltat, cu toate ca provine dintr-o familie cu foarte multi bani.

    In concluzie: Mai avem sperante!

    ReplyDelete